ΘΕΩΡΙΑ και ΠΡΑΞΗ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
2.ΚΛΙΜΑΚΕΣ: Μείζονες κλίμακες με διέσεις και υφέσεις, εναρμόνιες κλίμακες. Ονομασία - αρίθμηση βαθμίδων.
3.ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΑ:Όλα τα διαστήματα (Καθαρά, μικρά, μεγάλα, αυξημένα, ελαττωμένα) και αναστροφές αυτών. Διαστήματα στις μείζονες κλίμακες.
4.ΤΡΑΝΣΠΟΡΤΟ: Μεταφορά δοσμένης μελωδίας από μια τονικότητα (μείζονες τονικότητες) σε άλλη, ενδεχομένως και με αλλαγή κλειδιού.
ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΞΕΤΑΣΗ
1.ΣΟΛΦΕΖ: Lemoine 1A: 68, 80, 81, 92, 94, (κλειδί Φα):157, 160, 168. Καλομοίρης τεύχος 1o: 100, 101, 105, 111, 128, 129, 131. Καλομοίρης τεύχος 3o (κλειδί Φα): 16, 24, 36.
2.Απαγγελία - τραγούδι μείζονος κλίμακας.
3.Αναγνώριση - σχηματισμός διαστημάτων (μέχρι 5ης)
4.Αναγνώριση μέτρου και ρυθμικών σχημάτων.
Γ΄ Γυμνασίου
ΓΡΑΠΤΗ ΕΞΕΤΑΣΗ
1.ΚΛΙΜΑΚΕΣ: Ελάσσονες κλίμακες με διέσεις και υφέσεις, εναρμόνιες κλίμακες.
2.ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΑ: Διαστήματα στις ελάσσονες κλίμακες. Εύρεση δοσμένου διαστήματος στις μείζονες και ελάσσονες κλίμακες.
3.ΣΥΓΧΟΡΔΙΕΣ: Σχηματισμός και είδη συγχορδιών (μείζονες, ελάσσονες, αυξημένες και ελαττωμένες συγχορδίες).
4.ΤΡΑΝΣΠΟΡΤΟ: Μεταφορά δοσμένης μελωδίας από μία τονικότητα (μείζονες και ελάσσονες τονικότητες) σε άλλη, ενδεχομένως και με αλλαγή κλειδιού.
ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΞΕΤΑΣΗ
1. ΣΟΛΦΕΖ: Καλομοίρης τεύχος 2ο: 28, 36, 38, 44, 47, 53, 54, 55. Καλομοίρης τεύχος 3ο: 26, 31, 43, 45, 51, 52.
2. Απαγγελία - τραγούδι ελάσσονος (αρμονικής και μελωδικής) κλίμακας.
3. Ακουστική αναγνώριση είδους συγχορδίας, σχηματισμός συγχορδιών με δοσμένη νότα ως Θεμέλιο, ως Τρίτη και ως Πέμπτη.
4. Αναγνώριση μέτρου και ρυθμικών σχημάτων.
5. Εκ πρώτης όψεως ανάγνωση (prima vista) παρόμοιας δυσκολίας με του σολφέζ.
Α΄ Λυκείου
ΓΡΑΠΤΗ ΕΞΕΤΑΣΗ
1. ΚΛΙΜΑΚΕΣ: Όλες οι μείζονες και ελάσσονες κλίμακες.
2. ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΑ: Όλα τα διαστήματα.
3. ΣΥΓΧΟΡΔΙΕΣ: Σχηματισμός και είδη συγχορδιών (μείζονες, ελάσσονες, αυξημένες και ελαττωμένες συγχορδίες). Εύρεση δοσμένης συγχορδίας στις μείζονες και ελάσσονες κλίμακες.
4. ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΑΡΜΟΝΙΑ: Έκταση φωνών, ανάπτυξη τρίφωνης συγχορδίας σε τέσσερις φωνές, θέσεις συγχορδιών, αρίθμηση συγχορδιών, κινήσεις φωνών - συγχορδιών.
- Εναρμόνιση ενάριθμου μπάσου (κύριες συγχορδίες σε ευθεία κατάσταση και α’ αναστροφή).
- Εναρμόνιση μελωδίας (κύριες συγχορδίες σε ευθεία κατάσταση και α’ αναστροφή).
Παράλληλες - αντιπαράλληλες 5εςκαι 8ες. Βασικές πτώσεις (μισή, τέλεια, πλάγια).
ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΞΕΤΑΣΗ
1. ΣΟΛΦΕΖ: (Lemoine 2A: 7, 8, 15, 16, 18, 20, 22, Reuchsel 3: 9, 10. Καλομοίρης τεύχος 3: 58, 59, 66α και 66β
2. Ακουστική αναγνώριση διαστημάτων (μελωδικών και αρμονικών) και συγχορδίών, σχηματισμός συγχορδιών στο πιάνο με δοσμένη νότα ως Θεμέλιο, ως Τρίτη και ως Πέμπτη.
3. Παίξιμο στο πιάνο των συνδέσεων I-IV-V-I κάνοντας πλάγια και αντίθετη κίνηση, με συγχορδίες σε ευθεία κατάσταση σε θέση 8ης, 5ης, 3ης σε όλες τις μείζονες και ελάσσονες κλίμακες.
4. Εκ πρώτης όψεως ανάγνωση (prima vista) παρόμοιας δυσκολίας με του σολφέζ.
Β΄ Λυκείου
ΑΡΜΟΝΙΑ
- Κύριες Συγχορδίες (I, IV και V) σε ευθεία κατάσταση και οι συνδέσεις τους.
- Αρμονικές λειτουργίες και πτώσεις
- Εναρμόνιση απλών μελωδιών με τη χρήση των κύριων συγχορδιών σε ευθεία κατάσταση
- Κύριες συγχορδίες σε Α’ αναστροφή
- Κύριες συγχορδίες σε Β’ αναστροφή, διαβατικό 6/4
- Δευτερεύουσες συγχορδίες
- Αρμονικές αλυσίδες με τρίφωνες συγχορδίες
- Συγχορδία δεσπόζουσα μεθ’ 7ης και οι αναστροφές της
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ
- Αναγνώριση μελωδικών διαστημάτων από 1η έως 8η καθαρή
- Κύριες συγχορδίες στον μείζονα και στον ελάσσονα τρόπο σε ευθεία κατάσταση (I,IV,V) και οι συνδέσεις τους
- Οι δευτερεύουσες συγχορδίες και οι συνδέσεις τους
- Αρμονικές λειτουργίες και πτώσεις
- Οι κύριες συγχορδίες σε πρώτη και δεύτερη αναστροφή
- Η συγχορδία μεθ’ 7ης και οι αναστροφές της
- Αναγνώριση μέτρου και απλών ρυθμικών σχημάτων 2/4, 3/4, 4/4, 6/8
- Αναγνώριση ταύτιση μελωδιών
Γ΄ Λυκείου
ΑΡΜΟΝΙΑ
- Δευτερεύουσες συγχορδίες μεθ' 7ης και αναστροφές
- Η συγχορδία της δεσπόζουσας μετ’ ενάτης
- Μετατροπίες σε κοντινές κλίμακες
- Μετατροπίες σε μακρινές κλίμακες
- Παρενθετικές δεσπόζουσες, ανεισμένες συγχορδίες
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ
1. Αναγνώριση διαστημάτων
2. Αρμονικές αλυσίδες με συγχορδίες μεθ’ εβδόμης
3. Συγχορδίες μεθ’ 7ης, η VII7 στον μείζονα και στον ελάσσονα
4. Συγχορδίες δεσπόζουσας μετ’ ενάτης
5. Λειτουργίες του μείζονος – ελάσσονος τρόπου
6. Παρενθετικές δεσπόζουσες
7. Αναγνώριση μέτρου και ρυθμικών σχημάτων 2/4, 3/4, 4/4, 6/8, 5/4, 6/8, 7/8
8. Αναγνώριση ταύτιση μελωδιών
ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑ
Στοιχειώδεις έννοιες Μορφολογίας και Ανάλυσης της μουσικής και η βασική δομή σημαντικών ειδών μουσικής σύνθεσης.
- Μοτίβο, φράση, περίοδος
- Διμερής φόρμα
- Τριμερής φόρμα
- Παλιό και κλασικό ροντό
- Μινουέτο και τρίο
- Κανόνας
- Θέμα και παραλλαγές
- Φούγκα
- Σονάτα - συμφωνία